صادق آل محمد صلی الله علیه و آله*** سال « تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین»1401

نمایش مستند ومستدل زیبایی های دین***استفاده از مطالب وبلاگ هیچ مشکلی ندارد.

صادق آل محمد صلی الله علیه و آله*** سال « تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین»1401

نمایش مستند ومستدل زیبایی های دین***استفاده از مطالب وبلاگ هیچ مشکلی ندارد.

پیام های کوتاه
بایگانی
آخرین نظرات
  • ۱۵ خرداد ۰۰، ۱۶:۱۸ - ناشناس
    احسنت
۰۱ تیر ۹۵ ، ۱۴:۰۰

سلاحى به نام دعا و نیایش‏


از آنجا که یکى از وسائل ارتباط بندگان با خدا مساله دعا و نیایش است به دنبال ذکر بخش مهمى از احکام اسلام در آیات گذشته آیه مورد بحث از آن سخن مى‏گوید، و با اینکه یک برنامه عمومى براى همه کسانى که مى‏خواهند با خدا مناجات کنند در بر دارد قرار گرفتن آن در میان آیات مربوط به روزه مفهوم تازه‏اى به آن مى‏بخشد، چرا که روح هر عبادتى قرب به خدا و راز و نیاز با اوست.

این آیه روى سخن را به پیامبر کرده، مى‏گوید:" هنگامى که بندگانم از تو در باره من سؤال کنند بگو من نزدیکم" (وَ إِذا سَأَلَکَ عِبادِی عَنِّی فَإِنِّی قَرِیبٌ‏).

نزدیکتر از آنچه تصور کنید، نزدیکتر از شما به خودتان، و نزدیکتر از شریان گردنهایتان چنان که در جاى دیگر مى‏خوانیم: وَ نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَیْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِیدِ (سوره ق آیه 16).

سپس اضافه مى‏کند:" من دعاى دعا کننده را به هنگامى که مرا مى‏خواند اجابت مى‏کنم" (أُجِیبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذا دَعانِ‏).

" بنا بر این باید بندگان من دعوت مرا بپذیرند" (فَلْیَسْتَجِیبُوا لِی‏).

" و به من ایمان آورند" (وَ لْیُؤْمِنُوا بِی‏).

" باشد که راه خود را پیدا کنند و به مقصد برسند" (لَعَلَّهُمْ یَرْشُدُونَ‏).

جالب اینکه در این آیه کوتاه خداوند هفت مرتبه به ذات پاک خود اشاره کرده و هفت بار به بندگان! و از این راه نهایت پیوستگى و قرب و ارتباط و محبت خود را نسبت به آنان مجسم ساخته است!.

" عبد اللَّه بن سنان" مى‏گوید از امام صادق ع شنیدم که فرمود:

" زیاد دعا کنید زیرا دعا کلید بخشش خداوند و وسیله رسیدن به هر حاجت‏ است، نعمتها و رحمتهایى نزد پروردگار است که جز با دعا نمى‏توان به آن رسید! و بدان هر در را که بکوبى عاقبت گشوده خواهد شد"!.

آرى او به ما نزدیک است، چگونه ممکن است از ما دور باشد در حالى که میان ما و قلب ما جاى او است! (وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ یَحُولُ بَیْنَ الْمَرْءِ وَ قَلْبِهِ‏) (سوره انفال آیه 24).

تفسیر نمونه    ج‏1    641    

 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۴/۰۱
سعید پارسا ارسنجانی

دعای هنگام دیدن هلال ماه رجب

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">