صادق آل محمد صلی الله علیه و آله*** سال « تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین»1401

نمایش مستند ومستدل زیبایی های دین***استفاده از مطالب وبلاگ هیچ مشکلی ندارد.

صادق آل محمد صلی الله علیه و آله*** سال « تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین»1401

نمایش مستند ومستدل زیبایی های دین***استفاده از مطالب وبلاگ هیچ مشکلی ندارد.

پیام های کوتاه
بایگانی
آخرین نظرات
  • ۱۵ خرداد ۰۰، ۱۶:۱۸ - ناشناس
    احسنت
۳۱ فروردين ۹۵ ، ۱۷:۰۶

دلیل قساوت قلب


انسانها در پذیرش حق و درک مطالب و خودجوشى یکسان نیستند، بعضى با یک اشاره لطیف یا یک کلام کوتاه حقیقت را به خوبى درک مى ‏کنند، یک تذکر آنها را بیدار مى ‏سازد، و یک موعظه و اندرز در روح آنها طوفانى بپا مى‏ کند.در حالى که بعضى دیگر شدیدترین خطابه‏ ها و گویاترین دلائل و نیرومندترین اندرز و مواعظ در وجودشان کمترین اثرى نمى ‏گذارد، و این مساله ساده ‏اى نیست.

چه تعبیر جالبى دارد قرآن در این زمینه که بعضى را صاحب شرح صدر و گستردگى روح و بعضى را داراى تنگى و ضیق صدر معرفى مى ‏کند چنان که در آیه 125 سوره انعام مى‏گوید:" فَمَنْ یُرِدِ اللَّهُ أَنْ یَهْدِیَهُ یَشْرَحْ صَدْرَهُ لِلْإِسْلامِ وَ مَنْ یُرِدْ أَنْ یُضِلَّهُ یَجْعَلْ صَدْرَهُ ضَیِّقاً حَرَجاً کَأَنَّما یَصَّعَّدُ فِی السَّماءِ":" آن کس را که خدا مى‏ خواهد هدایتش کند سینه‏ اش را براى اسلام گشاده مى ‏سازد، و آن کس را که بخواهد گمراه نماید سینه‏ اش را چنان تنگ مى‏ کند که گویى مى ‏خواهد به آسمان بالا رود"! این موضوعى است که با مطالعه حالات افراد کاملا مشخص است، بعضى آن چنان روحشان باز و گشاده است که هر قدر از حقایق در آن وارد شود به راحتى پذیرا مى‏شود، اما بعضى به عکس آن چنان روح و فکرشان محدود است که گویى هیچ جایى براى هیچ حقیقتى در آن نیست، گویى مغزشان را در یک محفظه با دیوارهاى نیرومند آهنى قرار داده‏ اند.

البته هر یک از این دو عواملى دارد:

مطالعات پى ‏گیر و مستمر و ارتباط مداوم با دانشمندان و علماى صالح، خودسازى و تهذیب نفس، پرهیز از گناه و مخصوصا غذاى حرام، و یاد خدا کردن از عوامل شرح صدر است.

بر عکس جهل و گناه و لجاجت و جدال و مراء و همنشینى با بدان و فاجران و مجرمان و دنیاپرستى و هواپرستى باعث تنگى روح و قساوت قلب مى‏ شود.

 

جهل و گناه و لجاجت و جدال و مراء و همنشینى با بدان و فاجران و مجرمان و دنیاپرستى و هواپرستى باعث تنگى روح و قساوت قلب مى‏ شود.

و اینکه قرآن مى ‏گوید: آن کس را که خدا بخواهد هدایت کند شرح صدر مى ‏دهد، یا اگر خدا بخواهد گمراه سازد ضیق صدر مى ‏دهد، این" خواستن"و" نخواستن" بى ‏دلیل نیست، سرچشمه ‏هاى آن از خود ما شروع مى ‏شود.

در حدیثى از امام صادق ع مى ‏خوانیم:

اوحى اللَّه عز و جل الى موسى یا موسى لا تفرح بکثرة المال، و لا تدع ذکرى على کل حال، فان کثرة المال تنسى الذنوب، و ان ترک ذکرى یقسى القلوب‏

:" خداوند متعال به موسى ع وحى فرستاد که اى موسى! از فزونى اموال خوشحال مباش، و یاد مرا در هیچ حال ترک مکن، چرا که فزونى مال" غالبا موجب فراموش کردن گناهان است، و ترک یاد من قلب را سخت مى ‏کند"! «1».

در حدیث دیگرى از امیر مؤمنان ع آمده است:

ما جفت الدموع الا لقسوة القلوب، و ما قست القلوب الا لکثرة الذنوب!

:" اشکها خشک نمى ‏شوند مگر به خاطر سختى دلها و دلها سخت و سنگین نمى ‏شود مگر به خاطر فزونى گناه"! «2».

در حدیث دیگرى آمده است که از جمله پیامهاى پروردگار به موسى ع این بود:

یا موسى لا تطول فى الدنیا املک، فیقسو قلبک، و القاسى القلب منى بعید

:" اى موسى آرزوهایت را در دنیا دراز مکن که قلبت سخت و انعطاف ناپذیر مى ‏شود، و سنگدلان از من دورند"! «3».

و بالآخره در حدیث دیگرى از امیر مؤمنان على ع چنین آمده است:

لمتان: لمة من الشیطان و لمة من الملک، فلمة الملک الرقة و الفهم، و لمة الشیطان السهو و القسوة

:" دو گونه القاء وجود دارد: القاى شیطانى و القاى فرشته، القاى فرشته باعث نرمى قلب و فزونى فهم مى ‏شود، و القاى شیطانى موجب سهو و قساوت قلب مى‏  گردد" [1]

 

 



[1] تفسیر نمونه    ج‏19    428    

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۱/۳۱
سعید پارسا ارسنجانی

سنگدلی

قساوت قلب

نرمی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">