صادق آل محمد صلی الله علیه و آله*** سال « تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین»1401

نمایش مستند ومستدل زیبایی های دین***استفاده از مطالب وبلاگ هیچ مشکلی ندارد.

صادق آل محمد صلی الله علیه و آله*** سال « تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین»1401

نمایش مستند ومستدل زیبایی های دین***استفاده از مطالب وبلاگ هیچ مشکلی ندارد.

پیام های کوتاه
بایگانی
آخرین نظرات
  • ۱۵ خرداد ۰۰، ۱۶:۱۸ - ناشناس
    احسنت

اگر با تامل این دعای شریف را بخوانیم، به مدت یک ماه گستره مهر و محبت خویش نسبت به اطرافیان را بیشتر نموده ایم.

یک ماه بعد از نماز های واجب ااز خدای والا مرتبه سرور و شادی اموات را می خواهیم. مردگانی که شاید در سرای تازه و جدیدشان دچار غم و اندوه شده اند و شرایط مناسبی ندارند. ما از خدای مهربان می خواهیم که شادی و سرور را در قبر ایشان داخل فرماید. این دعا انسان را به یاد سفر ابدی می اندازد که هر کسی در پیش دارد حتی پیامبر خدا صلی الله علیه و آله.

وقتی انسان یک ماه با این کلمات از خداوند، شادی اموات را خواست، خودش نیز به یاد این مطلب می افتد که باید کاری کند که در قبرش به جای اندوه و غم، شادی باشد.

البته انسان نباید فقط با لقلقه زبان از خدای متعال بخواهد که شادی را در قبر گذشته گان داخل کند بلکه با عمل خود، گامی در راستای شادی اموات بردارد. به عنوان مثال اگر شخصی از دنیا رفت و نماز قضایی داشت یا روزه ای بر عهده اش بود یا اینکه بدهی بر عهده اش بود، علاوه بر خواندن این دعا سعی کند تا جایی که توان دارد میت را از زیر بار بدهی و دین آزاد کند که نتیجه این کار داخل شدن شادی در قبر اوست.

این که در نخستین فراز از دعا اشاره به شادی اموات شده است و پس ایشان دعا درباره دیگر گروه ها آمده است، شاید به این علت باشد که وضع مردگان از تمام گروه های دیگر سخت تر است زیرا افراد دیگر هر چند در مشکلات غوطه ور باشند  ولی دستشان از دنیا کوتاه نیست و می توانند چاره ای بیاندیشند اما اموات اگر دچار گرفتاری باشند چاره ای برای رهایی از آن نخواهند داشت.

البته این نکته را هم یاد آوری می کنیم که منظور از این دعا همه قبر ها نیست زیرا خیلی از قبر ها متعلق به دشمنان سر سخت خدای متعال است که دعا برایشان جایز نیست.بنابر این منظور از این دعا این است که خدایا شادی را در قبر مومنان داخل بفر ما.

 

به همین خاطر در فراز ابتدایی این دعا می فرماید:

 

اَللّهُمَّ اَدْخِلْ عَلی اَهْلِ الْقُبُورِ السُّرُورَ

 

خدایا بفرست بر خفتگان در گور نشاط و سرور

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۳/۲۳
سعید پارسا ارسنجانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">