صادق آل محمد صلی الله علیه و آله*** سال « تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین»1401

نمایش مستند ومستدل زیبایی های دین***استفاده از مطالب وبلاگ هیچ مشکلی ندارد.

صادق آل محمد صلی الله علیه و آله*** سال « تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین»1401

نمایش مستند ومستدل زیبایی های دین***استفاده از مطالب وبلاگ هیچ مشکلی ندارد.

پیام های کوتاه
بایگانی
آخرین نظرات
  • ۱۵ خرداد ۰۰، ۱۶:۱۸ - ناشناس
    احسنت
۱۳ خرداد ۹۴ ، ۰۰:۴۴

روز جهانی مستضعفان مبارک باد

- ﺣﻜﻮﻣﺖ ﺟﻬﺎﻧﻰ ﻣﺴﺘﻀﻌﻔﺎﻥ

ﻭَ ﻧُﺮِﻳﺪُ ﺃَﻥْ ﻧَﻤُﻦﱠﱠ ﻋَﻠَﻰ ﺍﻟﱠﱠﺬِﻳﻦَ ﺍﺳْﺘُﻀْﻌِﻔُﻮﺍ ﻓِﻲ ﺍﻟْﺄَﺭْﺽِ ﻭَ ﻧَﺠْﻌَﻠَﻬُﻢْ ﺃَﺋِﻤﱠﱠﺔً ﻭَ ﻧَﺠْﻌَﻠَﻬُﻢُ ﺍﻟْﻮﺍﺭِﺛِﻴﻦَ (5) 

ﺻﻔﺤﻪ 386-قران کریم  سوره قصص 


ﺁیه ﻓﻮﻕ، ﻫﺮﮔﺰ ﺳﺨﻦ ﺍﺯ ﻳﻚ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻣﻮﺿﻌﻰ ﻭ ﺧﺼﻮﺻﻰ ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﺑﻨﻰ ﺍﺳﺮﺍﺋﻴﻞ ﻧﻤﻰ ﮔﻮﻳﺪ، ﺑﻠﻜﻪ ﺑﻴﺎﻧﮕﺮ ﻳﻚ ﻗﺎﻧﻮﻥ ﻛﻠﻰ ﺍﺳﺖ ﺑﺮﺍﻯ ﻫﻤﻪ ﺍﻋﺼﺎﺭ ﻭ ﻗﺮﻭﻥ ﻭ ﻫﻤﻪ ﺍﻗﻮﺍﻡ ﻭ ﺟﻤﻌﻴﺘﻬﺎ، ﻣﻰ ﮔﻮﻳﺪ:

 ( (ﻣﺎ ﺍﺭﺍﺩﻩ ﺩﺍﺭﻳﻢ ﻛﻪ ﺑﺮ ﻣﺴﺘﻀﻌﻔﺎﻥ ﻣﻨﺖ ﺑﮕﺬﺍﺭﻳﻢ ﻭ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﭘﻴﺸﻮﺍﻳﺎﻥ ﻭ ﻭﺍﺭﺛﺎﻥ ﺣﻜﻮﻣﺖ ﺭﻭﻯ ﺯﻣﻴﻦ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﻫﻴﻢ) ). ﺍﻳﻦ ﺑﺸﺎﺭﺗﻰ ﺍﺳﺖ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻨﻪ ﭘﻴﺮﻭﺯﻯ ﺣﻖ ﺑﺮ ﺑﺎﻃﻞ ﻭ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺑﺮ ﻛﻔﺮ. ﺍﻳﻦ ﺑﺸﺎﺭﺗﻰ ﺍﺳﺖ ﺑﺮﺍﻯ ﻫﻤﻪ ﺍﻧﺴﺎﻧﻬﺎﻯ ﺁﺯﺍﺩﻩ ﻭ ﺧﻮﺍﻫﺎﻥ ﺣﻜﻮﻣﺖ ﻋﺪﻝ ﻭ ﺩﺍﺩ ﻭ ﺑﺮﭼﻴﺪﻩ ﺷﺪﻥ ﺑﺴﺎﻁ ﻇﻠﻢ ﻭ ﺟﻮﺭ. ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺍﻯ ﺍﺯ ﺗﺤﻘﻖ ﺍﻳﻦ ﻣﺸﻴﺖ ﺍﻟﻬﻰ، ﺣﻜﻮﻣﺖ ﺑﻨﻰ ﺍﺳﺮﺍﺋﻴﻞ ﻭ ﺯﻭﺍﻝ ﺣﻜﻮﻣﺖ ﻓﺮﻋﻮﻧﻴﺎﻥ ﺑﻮﺩ. ﻭ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﻛﺎﻣﻠﺘﺮﺵ ﺣﻜﻮﻣﺖ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺍﺳﻠﺎﻡ (ﺻﻠﻰ ﺍﻟﻠّﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﻭ ﺳﻠّﻢ) ﻭ ﻳﺎﺭﺍﻧﺶ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﻇﻬﻮﺭ ﺍﺳﻠﺎﻡ ﺑﻮﺩ،ﺣﻜﻮﻣﺖ ﭘﺎ ﺑﺮﻫﻨﻪ‌ﻫﺎ ﻭ ﺗﻬﻴﺪﺳﺘﺎﻥ ﺑﺎ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻭ ﻣﻈﻠﻮﻣﺎﻥ ﭘﺎﻛﺪﻝ ﻛﻪ ﭘﻴﻮﺳﺘﻪ ﺍﺯ ﺳﻮﻯ ﻓﺮﺍﻋﻨﻪ ﺯﻣﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﻣﻮﺭﺩ ﺗﺤﻘﻴﺮ ﻭ ﺍﺳﺘﻬﺰﺍﺀ ﺑﻮﺩﻧﺪ، ﻭ ﺗﺤﺖ ﻓﺸﺎﺭ ﻭ ﻇﻠﻢ ﻭ ﺳﺘﻢ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ. ﺳﺮﺍﻧﺠﺎﻡ ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﻫﻤﻴﻦ ﮔﺮﻭﻩ ﺩﺭﻭﺍﺯﻩ ﻗﺼﺮﻫﺎﻯ ﻛﺴﺮﺍﻫﺎ ﻭ ﻗﻴﺼﺮﻫﺎ ﺭﺍ ﮔﺸﻮﺩ ﻭ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺗﺨﺖ ﻗﺪﺭﺕ ﺑﺰﻳﺮ ﺁﻭﺭﺩ ﻭ ﺑﻴﻨﻰ ﻣﺴﺘﻜﺒﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺧﺎﻙ ﻣﺎﻟﻴﺪ. ﻭ ﻧﻤﻮﻧﻪ ( (ﮔﺴﺘﺮﺩﻩ ﺗﺮ) ) ﺁﻥ ﻇﻬﻮﺭ ﺣﻜﻮﻣﺖ ﺣﻖ ﻭ ﻋﺪﺍﻟﺖ ﺩﺭ ﺗﻤﺎﻡ ﻛﺮﻩ ﺯﻣﻴﻦ ﺑﻮﺳﻴﻠﻪ ( (ﻣﻬﺪﻯ) ) (ﺍﺭﻭﺍﺣﻨﺎ ﻟﻪ ﺍﻟﻔﺪﺍﺀ) ﺍﺳﺖ. ﺍﻳﻦ ﺁﻳﺎﺕ ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ ﺁﻳﺎﺗﻰ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺭﻭﺷﻨﻰ ﺑﺸﺎﺭﺕ ﻇﻬﻮﺭ ﭼﻨﻴﻦ ﺣﻜﻮﻣﺘﻰ ﺭﺍ ﻣﻰ ﺩﻫﺪ، ﻟﺬﺍ ﺩﺭ ﺭﻭﺍﻳﺎﺕ ﺍﺳﻠﺎﻣﻰ ﻣﻰ ﺧﻮﺍﻧﻴﻢ ﻛﻪ ﺍﺋﻤﻪ ﺍﻫﻠﺒﻴﺖ (ﻋﻠﻴﻬﻢ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ) ﺩﺭ ﺗﻔﺴﻴﺮ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﻇﻬﻮﺭ ﺑﺰﺭﮒ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ. ﺗﻔﺴﻴﺮ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺟﻠﺪ 16 ﺻﻔﺤﻪ 18 ﺩﺭ ﻧﻬﺞ ﺍﻟﺒﻠﺎﻏﻪ ﺍﺯ ﻋﻠﻰ (ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ) ﭼﻨﻴﻦ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ: ﻟﺘﻌﻄﻔﻦ ﺍﻟﺪﻧﻴﺎ ﻋﻠﻴﻨﺎ ﺑﻌﺪ ﺷﻤﺎﺳﻬﺎ ﻋﻈﻒ ﺍﻟﻀﺮﻭﺱ ﻋﻠﻰ ﻭﻟﺪﻫﺎ ﻭ ﺗﻠﻰ ﻋﻘﻴﺐ ﺫﻟﻚ ﻭ ﻧﺮﻳﺪ ﺍﻥ ﻧﻤﻦ ﻋﻠﻰ ﺍﻟﺬﻳﻦ ﺍﺳﺘﻀﻌﻔﻮﺍ ﻓﻰ ﺍﻟﺎﺭﺽ...: ( (ﺩﻧﻴﺎ ﭘﺲ ﺍﺯ ﭼﻤﻮﺷﻰ ﻭ ﺳﺮﻛﺸﻰ - ﻫﻤﭽﻮﻥ ﺷﺘﺮﻯ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺩﺍﺩﻥ ﺷﻴﺮ ﺑﻪ ﺩﻭﺷﻨﺪﻩ ﺍﺵ ﺧﻮﺩﺩﺍﺭﻯ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ ﻭ ﺑﺮﺍﻯ ﺑﭽﻪ ﺍﺵ ﻧﮕﻪ ﻣﻰ ﺩﺍﺭﺩ - ﺑﻪ ﻣﺎ ﺭﻭﻯ ﻣﻰ ﺁﻭﺭﺩ... ﺳﭙﺲ ﺁﻳﻪ ( (ﻭ ﻧﺮﻳﺪ ﺍﻥ ﻧﻤﻦ) ) ﺭﺍ ﺗﻠﺎﻭﺕ ﻓﺮﻣﻮﺩ. ﻭ ﺩﺭ ﺣﺪﻳﺚ ﺩﻳﮕﺮﻯ ﺍﺯ ﻫﻤﺎﻥ ﺍﻣﺎﻡ ﺑﺰﺭﮔﻮﺍﺭ (ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ) ﻣﻰ ﺧﻮﺍﻧﻴﻢ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺗﻔﺴﻴﺮ ﺁﻳﻪ ﻓﻮﻕ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﻫﻢ ﺁﻝ ﻣﺤﻤﺪ (ﺻﻠﻰ ﺍﻟﻠّﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﻭ ﺳﻠّﻢ) ﻳﺒﻌﺚ ﺍﻟﻠﻪ ﻣﻬﺪﻳﻬﻢ ﺑﻌﺪ ﺟﻬﺪﻫﻢ، ﻓﻴﻌﺰﻫﻢ ﻭ ﻳﺬﻝ ﻋﺪﻭﻫﻢ: ( (ﺍﻳﻦ ﮔﺮﻭﻩ ﺁﻝ ﻣﺤﻤﺪ (ﺻﻠﻰ ﺍﻟﻠّﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﻭ ﺳﻠّﻢ) ﻫﺴﺘﻨﺪ، ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻣﻬﺪﻯ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺯﺣﻤﺖ ﻭ ﻓﺸﺎﺭﻯ ﻛﻪ ﺑﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﻭﺍﺭﺩ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ ﺑﺮﻣﻰ ﺍﻧﮕﻴﺰﺩ ﻭ ﺑﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﻋﺰﺕ ﻣﻰ ﺩﻫﺪ ﻭ ﺩﺷﻤﻨﺎﻧﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﺫﻟﻴﻞ ﻭ ﺧﻮﺍﺭ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ) ). ﻭ ﺩﺭ ﺣﺪﻳﺜﻰ ﺍﺯ ﺍﻣﺎﻡ ﺯﻳﻦ ﺍﻟﻌﺎﺑﺪﻳﻦ ﻋﻠﻰ ﺑﻦ ﺍﻟﺤﺴﻴﻦ (ﻋﻠﻴﻬﻤﺎﺍﻟﺴﻠﺎﻡ) ﻣﻰ ﺧﻮﺍﻧﻴﻢ: ﻭ ﺍﻟﺬﻯ ﺑﻌﺚ ﻣﺤﻤﺪﺍ ﺑﺎﻟﺤﻖ ﺑﺸﻴﺮﺍ ﻭ ﻧﺬﻳﺮﺍ، ﺍﻥ ﺍﻟﺎﺑﺮﺍﺭ ﻣﻨﺎ ﺍﻫﻞ ﺍﻟﺒﻴﺖ ﻭ ﺷﻴﻌﺘﻬﻢ ﺑﻤﻨﺰﻟﺔ ﻣﻮﺳﻰ ﻭ ﺷﻴﻌﺘﻪ، ﻭ ﺍﻥ ﻋﺪﻭﻧﺎ ﻭ ﺍﺷﻴﺎﻋﻬﻢ ﺑﻤﻨﺰﻟﺔ ﻓﺮﻋﻮﻥ ﻭ ﺍﺷﻴﺎﻋﻪ: ( (ﺳﻮﮔﻨﺪ ﺑﻪ ﻛﺴﻰ ﻛﻪ ﻣﺤﻤﺪ (ﺻﻠﻰ ﺍﻟﻠّﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﻭ ﺳﻠّﻢ) ﺭﺍ ﺑﻪ ﺣﻖ ﺑﺸﺎﺭﺕ ﺩﻫﻨﺪﻩ ﻭ ﺑﻴﻢ ﺩﻫﻨﺪﻩ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩ ﻛﻪ ﻧﻴﻜﺎﻥ ﺍﺯ ﻣﺎ ﺍﻫﻞ ﺍﻟﺒﻴﺖ ﻭ ﭘﻴﺮﻭﺍﻥ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﻤﻨﺰﻟﻪ ﻣﻮﺳﻰ ﻭ ﭘﻴﺮﻭﺍﻥ ﺍﻭ ﻫﺴﺘﻨﺪ، ﻭ ﺩﺷﻤﻨﺎﻥ ﻣﺎ ﻭ ﭘﻴﺮﻭﺍﻥ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﻤﻨﺰﻟﻪ ﻓﺮﻋﻮﻥ ﻭ ﭘﻴﺮﻭﺍﻥ ﺍﻭ ﻣﻰ ﺑﺎﺷﻨﺪ) ) (ﺳﺮﺍﻧﺠﺎﻡ ﻣﺎ ﭘﻴﺮﻭﺯ ﻣﻰ ﺷﻮﻳﻢ ﻭ ﺁﻧﻬﺎ ﻧﺎﺑﻮﺩ ﻣﻰ ﺷﻮﻧﺪ ﻭ ﺣﻜﻮﻣﺖ ﺣﻖ ﻭ ﻋﺪﺍﻟﺖ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻣﺎ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ). ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺣﻜﻮﻣﺖ ﺟﻬﺎﻧﻰ ﻣﻬﺪﻯ (ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ) ﺩﺭ ﺁﺧﺮ ﻛﺎﺭ ﻫﺮﮔﺰ ﻣﺎﻧﻊ ﺍﺯ ﺣﻜﻮﻣﺘﻬﺎﻯ ﺍﺳﻠﺎﻣﻰ ﺩﺭ ﻣﻘﻴﺎﺳﻬﺎﻯ ﻣﺤﺪﻭﺩﺗﺮ ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺍﺯ ﻃﺮﻑ ﻣﺴﺘﻀﻌﻔﺎﻥ ﺑﺮ ﺿﺪ ﻣﺴﺘﻜﺒﺮﺍﻥ ﻧﺨﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ، ﻭ ﻫﺮ ﺯﻣﺎﻥ ﺷﺮﺍﺋﻂ ﺁﻥ ﺭﺍ ﻓﺮﺍﻫﻢ ﺳﺎﺯﻧﺪ ﻭﻋﺪﻩ ﺣﺘﻤﻰ ﻭ ﻣﺸﻴﺖ ﺍﻟﻬﻰ ﺩﺭ ﺑﺎﺭﻩ ﺁﻧﻬﺎ ﺗﺤﻘﻖ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﻳﺎﻓﺖ ﻭ ﺍﻳﻦ ﭘﻴﺮﻭﺯﻯ ﻧﺼﻴﺒﺸﺎﻥ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ. 2 - ( (ﻣﺴﺘﻀﻌﻔﺎﻥ) ) ﻭ ( (ﻣﺴﺘﻜﺒﺮﺍﻥ) ) ﻛﻴﺎﻧﻨﺪ؟ ﻣﻰ ﺩﺍﻧﻴﻢ ﻭﺍﮊﻩ ( (ﻣﺴﺘﻀﻌﻒ) ) ﺍﺯ ﻣﺎﺩﻩ ﺿﻌﻒ ﺍﺳﺖ، ﺍﻣﺎ ﭼﻮﻥ ﺑﻪ ﺑﺎﺏ ﺍﺳﺘﻔﻌﺎﻝ ﺑﺮﺩﻩ ﺷﺪﻩ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻰ ﻛﺴﻰ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺿﻌﻒ ﻛﺸﺎﻧﺪﻩ ﺍﻧﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺑﻨﺪ ﻭ ﺯﻧﺠﻴﺮ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ. ﺑﻪ ﺗﻌﺒﻴﺮ ﺩﻳﮕﺮ ﻣﺴﺘﻀﻌﻒ ﻛﺴﻰ ﻧﻴﺴﺖ ﻛﻪ ﺿﻌﻴﻒ ﻭ ﻧﺎﺗﻮﺍﻥ ﻭ ﻓﺎﻗﺪ ﻗﺪﺭﺕ ﻭ ﻧﻴﺮﻭ ﺑﺎﺷﺪ، ﻣﺴﺘﻀﻌﻒ ﻛﺴﻰ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻧﻴﺮﻭﻫﺎﻯ ﺑﺎﻟﻔﻌﻞ ﻭ ﺑﺎﻟﻘﻮﺓ ﺩﺍﺭﺩ، ﺍﻣﺎ ﺍﺯ ﻧﺎﺣﻴﻪ ﻇﺎﻟﻤﺎﻥ ﻭ ﺟﺒﺎﺭﺍﻥ ﺳﺨﺖ ﺩﺭ ﻓﺸﺎﺭ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺘﻪ، ﻭﻟﻰ ﺑﺎ ﺍﻳﻦ ﺣﺎﻝ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺑﻨﺪ ﻭ ﺯﻧﺠﻴﺮ ﻛﻪ ﺑﺮ ﺩﺳﺖ ﻭ ﭘﺎﻯ ﺍﻭ ﻧﻬﺎﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﺳﺎﻛﺖ ﻭ ﺗﺴﻠﻴﻢ ﻧﻴﺴﺖ، ﭘﻴﻮﺳﺘﻪ ﺗﻠﺎﺵ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ، ﺗﺎ ﺯﻧﺠﻴﺮﻫﺎ ﺭﺍ ﺑﺸﻜﻨﺪ ﻭ ﺁﺯﺍﺩ ﺷﻮﺩ، ﺩﺳﺖ ﺟﺒﺎﺭﺍﻥ ﻭ ﺳﺘﻤﮕﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﻛﻮﺗﺎﻩ ﺳﺎﺯﺩ ﻭ ﺁﺋﻴﻦ ﺣﻖ ﻭ ﻋﺪﺍﻟﺖ ﺭﺍ ﺑﺮﭘﺎ ﻛﻨﺪ. ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﻪ ﭼﻨﻴﻦ ﮔﺮﻭﻫﻰ ﻭﻋﺪﻩ ﻳﺎﺭﻯ ﻭ ﺣﻜﻮﻣﺖ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻦ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ، ﻧﻪ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺑﻴﺪﺳﺖ ﻭ ﭘﺎ ﻭ ﺟﺒﺎﻥ ﻭ ﺗﺮﺳﻮ ﻛﻪ ﺣﺘﻰ ﺣﺎﺿﺮ ﻧﻴﺴﺘﻨﺪ ﻓﺮﻳﺎﺩﻯ ﺑﻜﺸﻨﺪ، ﺗﺎ ﭼﻪ ﺭﺳﺪ ﺑﻪ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﭘﺎ ﺩﺭ ﻣﻴﺪﺍﻥ ﻣﺒﺎﺭﺯﻩ ﺑﮕﺬﺍﺭﻧﺪ ﻭ ﻗﺮﺑﺎﻧﻰ ﺩﻫﻨﺪ. ﺑﻨﻰ ﺍﺳﺮﺍﺋﻴﻞ ﻧﻴﺰ ﺁﻥ ﺭﻭﺯ ﺗﻮﺍﻧﺴﺘﻨﺪ ﻭﺍﺭﺙ ﺣﻜﻮﻣﺖ ﻓﺮﻋﻮﻧﻴﺎﻥ ﺷﻮﻧﺪ ﻛﻪ ﮔﺮﺩ ﺭﻫﺒﺮ ﺧﻮﺩ ﻣﻮﺳﻰ (ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ) ﺭﺍ ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ، ﻧﻴﺮﻭﻫﺎﻯ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺴﻴﺞ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﻫﻤﻪ ﺻﻒ ﻭﺍﺣﺪﻯ ﺭﺍ ﺗﺸﻜﻴﻞ ﺩﺍﺩﻧﺪ، ﺑﻘﺎﻳﺎﻯ ﺍﻳﻤﺎﻧﻰ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺟﺪﺷﺎﻥ ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ ﺑﻪ ﺍﺭﺙ ﺑﺮﺩﻩ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﺑﺎ ﺩﻋﻮﺕ ﻣﻮﺳﻰ (ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ) ﺗﻜﻤﻴﻞ ﻭ ﺧﺮﺍﻓﺎﺕ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻓﻜﺮ ﺧﻮﺩ ﺯﺩﻭﺩﻧﺪ ﻭ ﺁﻣﺎﺩﻩ ﻗﻴﺎﻡ ﺷﺪﻧﺪ. ﺍﻟﺒﺘﻪ ( (ﻣﺴﺘﻀﻌﻒ) ) ﺍﻧﻮﺍﻉ ﻭ ﺍﻗﺴﺎﻣﻰ ﺩﺍﺭﺩ ﻣﺴﺘﻀﻌﻒ ( (ﻓﻜﺮﻯ) ) ﻭ ( (ﻓﺮﻫﻨﮕﻰ) ) ﻣﺴﺘﻀﻌﻒ ( (ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﻯ) ) ﻣﺴﺘﻀﻌﻒ ( (ﺍﺧﻠﺎﻗﻰ) ) ﻭ ﻣﺴﺘﻀﻌﻒ ( (ﺳﻴﺎﺳﻰ) ) ﻭ ﺁﻧﭽﻪ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﻗﺮﺁﻥ ﺭﻭﻯ ﺁﻥ ﺗﻜﻴﻪ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻣﺴﺘﻀﻌﻔﻴﻦ ﺳﻴﺎﺳﻰ ﻭ ﺍﺧﻠﺎﻗﻰ ﺍﺳﺖ. ﺑﺪﻭﻥ ﺷﻚ ﺟﺒﺎﺭﺍﻥ ﻣﺴﺘﻜﺒﺮ ﺑﺮﺍﻯ ﺗﺤﻜﻴﻢ ﭘﺎﻳﻪ ﻫﺎﻯ ﺳﻴﺎﺳﺖ ﺟﺎﺑﺮﺍﻧﻪ ﺧﻮﺩ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﻫﺮ ﭼﻴﺰ ﺳﻌﻰ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ ﻗﺮﺑﺎﻧﻴﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺍﺳﺘﻀﻌﺎﻑ ﻓﻜﺮﻯ ﻭ ﻓﺮﻫﻨﮕﻰ ﺑﻜﺸﺎﻧﻨﺪ ﺗﻔﺴﻴﺮ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺟﻠﺪ 16 ﺻﻔﺤﻪ 20 ﺳﭙﺲ ﺑﻪ ﺍﺳﺘﻀﻌﺎﻑ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﻯ، ﺗﺎ ﻗﺪﺭﺕ ﻭ ﺗﻮﺍﻧﻰ ﺑﺮﺍﻯ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﺎﻗﻰ ﻧﻤﺎﻧﺪ، ﺗﺎ ﻓﻜﺮ ﻗﻴﺎﻡ ﻭ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﺯﻣﺎﻡ ﺣﻜﻮﻣﺖ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺩﺳﺖ ﻭ ﺩﺭ ﻣﻐﺰ ﺧﻮﺩ ﻧﭙﺮﻭﺭﺍﻧﻨﺪ. ﺩﺭ ﻗﺮﺁﻥ ﻣﺠﻴﺪ ﺩﺭ ﭘﻨﺞ ﻣﻮﺭﺩ ﺳﺨﻦ ﺍﺯ ( (ﻣﺴﺘﻀﻌﻔﻴﻦ) ) ﺑﻪ ﻣﻴﺎﻥ ﺁﻣﺪﻩ ﻛﻪ ﻋﻤﻮﻣﺎ ﺳﺨﻦ ﺍﺯ ﻣﺆ ﻣﻨﺎﻧﻰ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﺪ ﻛﻪ ﺗﺤﺖ ﻓﺸﺎﺭ ﺟﺒﺎﺭﺍﻥ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ. ﺩﺭ ﻳﻚ ﺟﺎ ﻣﺆ ﻣﻨﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﻋﻮﺕ ﺑﻪ ﻣﺒﺎﺭﺯﻩ ﻭ ﺟﻬﺎﺩ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﺧﺪﺍ ﻭ ﻣﺴﺘﻀﻌﻔﻴﻦ ﺑﺎ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻛﺮﺩﻩ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﺪ: ﭼﺮﺍ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﺧﺪﺍ، ﻭ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﻣﺮﺩﺍﻥ ﻭ ﺯﻧﺎﻥ ﻭ ﻛﻮﺩﻛﺎﻧﻰ ﻛﻪ ﺗﻀﻌﻴﻒ ﺷﺪﻩ ﺍﻧﺪ ﭘﻴﻜﺎﺭ ﻧﻤﻰ ﻛﻨﻴﺪ؟ ﻫﻤﺎﻥ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺳﺘﻤﺪﻳﺪﻫﺎﻯ ﻛﻪ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﻨﺪ: ﺧﺪﺍﻱ! ﻣﺎ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺷﻬﺮ (ﻣﻜﻪ) ﻛﻪ ﺍﻫﻠﺶ ﺳﺘﻤﮕﺮﻧﺪ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﺑﺮ، ﻭ ﺑﺮﺍﻯ ﻣﺎ ﺍﺯ ﻃﺮﻑ ﺧﻮﺩﺕ ﺳﺮﭘﺮﺳﺘﻰ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﻩ، ﻭ ﺑﺮﺍﻯ ﻣﺎ ﺍﺯ ﺳﻮﻯ ﺧﻮﺩﺕ ﻳﺎﻭﺭﻯ ﺗﻌﻴﻴﻦ ﻓﺮﻣﺎ (ﻧﺴﺎﺀ - 75). ﺗﻨﻬﺎ ﺩﺭ ﻳﻚ ﻣﻮﺭﺩ ﺳﺨﻦ ﺍﺯ ﻛﺴﺎﻧﻰ ﺑﻪ ﻣﻴﺎﻥ ﻣﻰ ﺁﻭﺭﺩ ﻛﻪ ﻇﺎﻟﻤﻨﺪ ﻭ ﻫﻤﻜﺎﺭﻯ ﺑﺎ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻭ ﺍﺩﻋﺎﻯ ﻣﺴﺘﻀﻌﻒ ﺑﻮﺩﻥ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ ﻭ ﻗﺮﺁﻥ ﺍﺩﻋﺎﻯ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﻧﻔﻰ ﻛﺮﺩﻩ، ﻣﻰ ﮔﻮﻳﺪ: ﺷﻤﺎ ﻣﻰ ﺗﻮﺍﻧﺴﺘﻴﺪ ﺑﺎ ﻫﺠﺮﺕ ﻛﺮﺩﻥ ﺍﺯ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﻛﻔﺮ ﻭ ﻓﺴﺎﺩ ﺍﺯ ﭼﻨﮕﺎﻝ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﻫﺎﺋﻰ ﻳﺎﺑﻴﺪ، ﺍﻣﺎ ﭼﻮﻥ ﭼﻨﻴﻦ ﻧﻜﺮﺩﻳﺪ ﺟﺎﻳﮕﺎﻩ ﺷﻤﺎ ﺩﻭﺯﺥ ﺍﺳﺖ (ﻣﻀﻤﻮﻥ ﺁﻳﻪ 97 - ﻧﺴﺎﺀ). ﻭﻟﻰ ﺑﻪ ﻫﺮ ﺣﺎﻝ ﻗﺮﺁﻥ ﻫﻤﻪ ﺟﺎ ﺑﻪ ﺣﻤﺎﻳﺖ ﺍﺯ ﻣﺴﺘﻀﻌﻔﺎﻥ ﺑﺮﺧﺎﺳﺘﻪ ﻭ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﻪ ﻧﻴﻜﻰ ﻳﺎﺩ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﻣﺆ ﻣﻨﺎﻥ ﺗﺤﺖ ﻓﺸﺎﺭ ﻣﻰ ﺷﻤﺎﺭﺩ، ﻣﺆ ﻣﻨﺎﻧﻰ ﻣﺠﺎﻫﺪ ﻭ ﺗﻠﺎﺷﮕﺮ ﻛﻪ ﻣﺸﻤﻮﻝ ﻟﻄﻒ ﺧﺪﺍ ﻫﺴﺘﻨﺪ. 

ﺗﻔﺴﻴﺮ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺟﻠﺪ 16 ﺻﻔﺤﻪ 17 



نظرات  (۱)

۱۳ خرداد ۹۴ ، ۰۰:۵۵ سیدمحمود غفاری
سلام دوست خوبم

وبلاگتون عالی بود

در صورتی که به سامانه پیام کوتاه احتیاج داری www.shahrbabaksms.com سامانه پیام کوتاه نمایندگی رایگان ارائه میدهیم

اگه امکانش بود لطفا منو با نام سامانه پیام کوتاه و ادرس www.shahrbabaksms.com  و طراحی حرفه ای سایت با ادرس www.digitalhut.ir لینک کن


سامانه پیام کوتاه و سایت طراحی سایتمون هر دو نماد اعتباد الکترونیکی داره ....


منتظر نظر شما در وبلاگ و سایت ها هستم ....
با تشکر

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">