جانشین رسول خدا باید داراى دو جنبه باشد
پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله بعد از تشکیل حکومت و بهدست گرفتن قدرت، هم زعامت امت را در دست داشت و هم هدایتگر انسانها بود، هم مملکت دارى مىکرد و هم مردم را ارشاد مىفرمود، بنابراین کسى مىتواند جانشین و خلیفه رسول خدا بشود که هم لیاقت زمام دارى و بهدست گرفتن حکومت را داشته باشد و هم جوابگوى مسائل دینى باشد و بتواند مردم را به قله رفیع کمالات برساند.
بنابر این نباید امامت را تنها بهمعناى زمامدارى بگیریم و بگوییم که دیگران نیز حق حاکمیت دارند، زیرا امام باید به تمام راز و رمز مکتب و نیازهاى بشرى آگاه باشد و جواب گوى آنها باشد و تنها همان دوازده نور پاک که همه آنها (مهدى) بودند و از جانب خداوند متعال مسلح به سلاح علم مىباشند، چنین ویژگىهایى را دارا هستند خوشبختانه عدهاى از بزرگان اهل سنت درباره امام على علیه السلام اعتراف نمودهاند که ایشان اعلم امت مىباشند، و مىگویند: در آگاهى و قضاوت و تقوى کسى در امت اسلام هم
طراز او نیست و خداوند به او علم و دانش داده و لذا ما به آنها اعتراض مىکنیم و مىگوئیم شما بر اساس همین اعتراف و اقرار خودتان باید قائل شوید به خلافت بلا فصل على علیه السلام، «نه اینکه ایشان را چهارمین خلیفه بدانید. بنابراین، اعتقاد و شعار شیعه آن است که جانشین رسول خدا صلى الله علیه و آله باید (مهدى) باشد.
منبع:
حسین اوسطى، دوازده گفتار درباره حضرت مهدى ع؛ ص277 - تهران، چاپ: اول، 1386 ش.